برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

ترک خوردگی بر روی فلفل دلمه ای Sugar Crack

ترک خوردگی بر روی فلفل دلمه ای Sugar Crack

ترک خوردگی بر روی فلفل دلمه ای Sugar Crack  

ترک خوردگی یکی از رایج ترین مشکلات فلفل دلمه ای است، که ترک ها در کناره ها و یا گلگاه میوه نمایان می شود .ترک های ریز و نامحسوسی که از بازارپسندی آن کم می کند و قابل فروش نیستند. میوه فلفل دلمه ای توخالی است، این باعث می شود فلفل بیشتر در معرض ترک خوردگی باشد. زیرا میوه بیشتر در معرض انقباض و انبساط است. با شروع رنگ آمیزی میوه به صورت ترک های میکروسکوپی در کوتیکول(لایه موم خارجی) شروع می شود. این ترک ها در ابتدا فقط در کوتیکول هستند و می توان آنها را با میکروسکوپ مشاهده کرد. با پیشرفت بیماری، ترک ها گسترده تر و از طریق لایه زیرین اپیدرم پاره می شوند. و سپس از طریق سلول های پارانشیم به صورت عمیق تر در می آیند. در این مرحله می توان ترک ها را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. با ترشح کالوس یک لایه چوب پنبه ای برای مهر و موم شدن زخم ایجاد می شود در نتیجه ترک ها بسیار مشهود و میوه قابل فروش نیست.

چرا فقط کوتیکول میوه وقتی که به مرحله بلوغ می رسد ترک می خورد؟

کوتیکول یک لایه محافظ غیر زنده و پوشاننده سطح میوه هست. از سلول های دیواره میوه در برابر کم آبی و عوامل بیماری زا محافظت میکند و از طریق ترشحات سلول های اپیدرم ایجاد می شود. اگر چه کوتیکول غیر زنده هست اما محتویات آن با رشد میوه تغییر میکند. وقتی میوه های کوچک رشد میکنند با بزرگتر شدن آن کوتیکول حالت ارتجاعی دارد اگر در این مرحله ترک هایی در کوتیکول ایجاد شود با ترشحات سلول های اپیدرم پر می شود. زمانی که میوه به بلوغ می رسد و شروع به رنگ آمیزی می کند محیط پیرامون میوه بدون تغییر باقی می ماند بنابراین موم کمتری در کوتیکول ترشح می شود. محققان همچنین تصور می کنند که محتویات کوتیکول به دلیل انعطاف پذیری کمتر و نفوذپذیری بیشتر آب ممکن است تغییر کند.

دلایل ایجاد ترک در فلفل دلمه ای چیست؟

علت اصلی ترک خوردگی گسترش دیواره میوه در طول شب و جمع شدن یا انقباض در روز است. این جمع شدن و انبساط روزانه،کوتیکول میوه بالغ را ضعیف می کند. در طول روز آب از طریق تعرق از بین می رود. در طول شب آب توسط ریشه ها جذب شده و به میوه منتقل می شود. از آنجا که تعرق در شب صورت نمیگیرد فشار تورگور می تواند به حدی باشد که کوتیکول و بعد اپیدرم ترک بخورد. میوه های در حال رشد تا حدی مستعد ترک نیستند، زیرا کوتیکول به طورمداوم ترمیم می شود و بخشی نیز به دلیل نازک بودن دیواره و میزان ساکارز(قند) کم در میوه هست. با رشد میوه دیواره ضخیم تر می شود و محتوای ساکارز می تواند به ۲۰ درصد برسد. میزان بالای ساکارز منجر به پتانسیل کم آب می شود و باعث می شود آب در دوره های تعرق کم بویژه هنگامی که هوا خنک یا در طول شب هست به داخل میوه ریخته شود.

چه گیاهی با چه ویژگی هایی مستعد ترک خوردن هستند؟

ژنتیک: برخی گونه ها مستعد ترک خوردن هستند

ضخامت دیواره های میوه: هرچه دیواره های میوه ضخیم تر باشد آب بیشتری می تواند در خود نگه دارد و فشاری در شب ایجاد می شود بیشتر است.(البته همه انواع دیواره های ضخیم مستعد ترک خوردگی نیستند)

عوامل محیطی مرتبط با ترک خوردگی

کاهش تعرق منجر به جاری شدن آب کمتر از میوه به برگ و در نتیجه افزایش فشار در دیواره های میوه می شود. رطوبت نسبی زیاد علت اصلی تعریق کم در طول شب است. به ویژه در دوره هایی که حداقل دما معمولا در بهار و پاییز پایین است. تعرق در روزهای سرد یا ابری و نیز هنگامی که تاج برگ کافی نباشد کمتر است. این می تواند زمانی اتفاق بیوفتد که گیاه به طور اشتباه هرس می شود و برگ های زیادی برداشته شود یا زمانی که گیاهان برگ های خود را در اثر بیماری برگ آویزان می کنند.

*تنش آبی* در طول روز باعث جریان خالص آب از میوه به برگ می شود زیرا برداشتن آب از خاک برای ریشه ها مشکل است، اما تعرق برای کنترل دما همچنان ادامه دارد. تامین آب در روزهای گرم و خشک برای حفظ تعادل آب در فلفل دلمه ای بسیار مهم است. تابش مستقیم، دمای میوه هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند میتواند ۳ درجه سانتیگراد بیشتر از میوه های سایه دار باشد. محققان حدس می زنند که افزایش دما می تواند منجر به افزایش پتانسیل آب شود  که به نوبه خود منجر به خروج آب بیشتر از میوه به برگ می گردد.

راهکار برای کاهش ترک خوردگی

۱.  گیاه باید همیشه آب کافی دریافت کند. این امر باعث کاهش جریان آب از میوه به برگ در شرایطی می شود که میزان تعرق زیاد است.

۲. گیاهان باید همیشه از پوشش شاخ و برگ خوبی برخوردار باشند تا میوه ها در برابر نور مستقیم خورشید محافظت شوند. و همچنین از مطلوب بودن سطح تعرق اطمینان حاصل شود.

۳.در صورت از بین رفتن برگ ها در اثر آفات و بیماری ها بار میوه را کاهش دهید حتی اگر به معنی برداشت میوه نرسیده باشد.

۴. تهویه مناسب گلخانه بویژه در گلخانه های پلاستیکی ضرورت دارد. تهویه روزانه، هوای مرطوب اطراف برگ ها را حذف میکند  و در نتیجه تعرق بهبود می یابد.

۵. خطر ترک خوردن میوه در هوای بهار و پاییز افزایش می یابد. زیرا درجه حرارت به حداقل خود می رسد در حالیکه حداکثر دمای روزانه و تعرق زیاد است.

۶. رقم هایی را انتخاب کنید که کمتر مستعد ترک خوردن هستند. به خاطر داشته باشید که میوه هایی با دیواره ضخیم، بیشتر مستعد ترک خوردگی هستند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *